Skoleløpene: Mer enn 2000 til topps!
torsdag 14. august 2008 23:38

God stemning da Krohnengen skole hadde skoleløp i Stoltzekleiven i fjor høst.

Terminlisten for skoleløpene i Stoltzen i høst er i ferd med å bli ferdigstilt. Så langt har vi satt opp 9 arrangement i august og september - noe som gir over 2000 elever muligheten til å få oppleve gleden av fysisk aktivitet i flott norsk natur!

Erfaringen fra tidligere år har vist at mange skole-elever har blitt så glad i Stoltzen etter skoleløpet at de har fortsatt utover høsten med jevnlige turer oppover den bratte bakken. Og da er det ikke tiden som teller - men opplevelsen! Håpet er at årets runde med skoleløp skal vekke den samme lysten hos mange skole-elever.

Den foreløpige terminlisten for skoleløpene ser slik ut:

25. aug    mandag    Årstad vdg
4. sept    torsdag    Rå skole (bare reservert!)
8. sept    mandag    Hellen skole
11. sept    torsdag    Christi Krybbe skole
12. sept    fredag    Danielsen ung.
16. sept    tirsdag    Gimle skole
17. sept    onsdag    Nordnes
18. sept    torsdag    Krohnengen
19. sept    fredag    Rothaugen

Den fullstendige terminlisten vil alltid være oppdatert på Storbykalenderen i høyre marg på Varegg Fleridrett sin Storbyidrettsside

Det er fortsatt plass til flere skoler - og det er særlig de videregående skolene som glimrer med sitt fravær i år. Ta kontakt med vår storbykoordinator Jan Kocbach på e-post Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen dersom dette kan være interessant for din skole! Vi ønsker helst å ha minst 200 elever for hvert arrangement. Sjekk i Storbykalenderen hvilke dager det er ledig tid.

Detaljopplegg for skoleløpene

Starten
- Utifra Excel-filen skolen sender, setter vi opp en startliste. De som er satt i "seedet" gruppe blir satt opp først på startlisten slik at de som har lyst til å prøve å gå skikkelig på tid får litt plass i løypen. Vår erfaring er at det er fint med en seedet gruppe for alle skoler - også barneskoler - slik at de som syns det er gøy å få presset seg litt får muligheten for det. Det skaper også en flott ramme rundt arrangementet.
- Vi starter elevene hvert 15. sekund utifra rekkefølgen som er satt opp på startlisten - eventuelt 2 hvert 15. sekund etter seedet gruppe dersom dere er veldig mange. Tidtakningen blir gjort med elektroniske brikker. 
- Vi trenger hjelp av en lærer til å ordne køen av elever i henhold til startlisten og en lærer til å notere ned brikkenummer for hver elev på startlisten (3-sifret nummer). En/to Varegg-funksjonærer starter elevene på riktig tidspunkt ved at den elektroniske brikken legges nedpå startenheten.
- For skoler med mer enn 300 elever har vi ikke en elektronisk brikke til hver løper. Der bruker vi en av følgende løsninger:  (1) Vi har en liten pause midtveis i arrangementet, og en av våre arrangører løper ned igjen med brikker som kan gjenbrukes. (2) Vi bruker "manuell" tidtakning med trykk-knapp uten brikker for de delene av løperne som ikke er seedet. (3) Noen går 2/3/4 sammen på en brikke - det gir noen utfordringer i forhold til startlisten. (4) Deler av skolen går uten tid.

Løypen
- Løypen er den vanlige løypen opp Stoltzekleiven. Det er ingen spesiell merking i trasèen med unntak av en markering midtveis der man ellers kunne gått feil.

Målområdet
- Når elevene kommer til toppen legger de den elektroniske brikken nedpå målenheten - da stopper klokken. En person (Varegg-funksjonær) vil stå og passe på at alle elevene legger brikken nedpå og så går videre til avlesning.
- Elevene går (i en sluse) til avlesning, der de får tiden sin ut på en papirlapp, og leverer inn den elektroniske brikken. En Varegg-funksjonær betjener avlesningen.
- Elevene kan så fortsette stien opp til veien. Det er en fordel å ha en lærer som påser at elevene går i retning veien. Der vil de få utdelt Olden vann (og for noen skoler klarer vi også å skaffe boller fra Baker Brun). 1-2 lærere vil ta seg av utdeling av Olden vann og eventuelt boller, påse at tomflasken blir tilbakelevert (viktig!!), og også påse at elevene går riktig vei videre (enten ned Munkebotn eller retning Skredderdalen. Det kommer an på hva skolen har for opplegg videre).

Resultatservice
- Alle elevene får tiden sin ved målgang.
- I tillegg kan vi lage enten
 (1) Full resultatliste for alle elever. Klassevis, trinnvis eller per kjønn.
 (2) Topp 10 / Topp 20 / Topp 50 liste (avhengig av ønske) - enten samlet eller sortert på kjønn
 (3) Ingen resultatliste i etterkant
- Det er viktig at vi allerede nå får beskjed om hva slags resultatservice dere ønsker. Disse resultatene vil evt. bli lagt ut på varegg.no stoltzen.no. Vi lager vanligvis også en reportasje om løpet på våre websider.

Etterarrangement (1)
- Våre "etterarrangement" på Aasebu har vært veldig populære. Elevene har gått videre til Aasebu, og vi har arrangert en del aktiviteter der i samarbeid med lærerne. Eksempel på arrangement: - Brikkeløp (rundløype, sprint, osv.), Tautrekking, Enkel orienteringsløype.
- Dersom vi har etterarrangement på Aasebu flytter vi også utdeling av boller dit.
- For etterarrangement på Aasebu må vi diskutere detaljer spesielt.

Etterarrangement (2)
- Enkel orienteringsløype på orienteringskart med start på toppen av Stoltzekleiven og mål f.eks. på Skansemyren. 6-7 poster med rebus / spørsmål eller lignende på noen av postene. Gåes i grupper på 6-10 elever. Kan også utvides med bemannete poster der spesielle oppgaver skal utføres.
 

 

StoltzeBilder

I år ble det tatt nesten 20.000 bilder av våre tøffe Stoltze-løpere. Hvorfor ikke ta vare på minnene med et bilde, et lerret eller en kopp?

Stoltzekleiven Opp 2019

Stoltzekleiven Opp 2019 vil gå fredag 27. og lørdag 28. september. Påmeldingen åpner i april/mai.

 

SMS Treningslogg

15/9Sigve Langfeldt14.30
15/9Terje Thorkildsen18.35
15/9Vegard Gjerde12.31
14/9Terje Thorkildsen18.44
14/9Frank R. Olsen16.51
14/9Endre Tvinnereim14.37
14/9Ina Aas15.05
Se mer av loggen

Se også Bedriftskonkurransen - sprekeste StoltzeBedrift

I perioden mai-september deler vi ut månedlige premier til ivrigste løper og sprekeste bedrift. Les mer her.

StormGeo gir deg været i Stoltzen

Samarbeidspartnere

StoltzeLauget

 

  

 
lplabbet logo_190px 
 
 
abb-188

 

Arenareklame

 
 

tannlege-rogne

 

 

ForsyningsLauget

forsynings sponsorer_010614

 

 AfterStoltz 

 

Vi er alltid på jakt etter nye samarbeidspartnere. Ta kontakt med oss på e-post StoltzeSponsor@gmail.com eller på telefon: Carl Eilert Macody Lund (924 45 531) - Owen Westergård (906 15 850)